شمیم وصال

موسسه سازمان مردم نهاد مشاوره خانواده و سبک زندگی

شمیم وصال

موسسه سازمان مردم نهاد مشاوره خانواده و سبک زندگی

کمک مالي



کمک مالي به ما

مبلغ هدیه 1000 تومان



پرداخت آنلاين
کمک مالي



کمک مالي به ما

واريز مبلغ دلخواه



پرداخت آنلاين
طبقه بندی موضوعی
تماس با ما

ابزار نظر سنجی

مایشگاه کتاب در پیش است. نمایشگاهی که حالا بعد از چند سال برگزاری نیمه‌موفق و ناموفق آن در مصلای بزرگ تهران به شهر آفتاب در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی نقل مکان کرده است. فارغ از اینکه این بار مسئولین امر برای سهولت در خدمات‌دهی به علاقمندان کتاب و کتاب‌خوانی چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، تب و تاب معرفی کتاب در این چند روز منتهی به آغاز به کار نمایشگاه حسابی بالا گرفته و هر فرد و مجموعه‌ای را که سر و سرّی با کتاب دارد، مشغول کرده است. رجانیوز هم برای اینکه از این قافله عقب نماند قصد دارد تا پانزدهم اردیبهشت -روز شروع برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران- به معرفی کتاب‌هایی بپردازد که ارزش خواندن دارند و جزو بهترین‌ها در حوزه‌های خودشان هستند.

 
چهارمین بسته پیشنهادی رجانیوز برای خرید از نمایشگاه کتاب معرفی 32 کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان است؛ کتابهایی با موضوع آشنایی با زندگی اهل بیت(ع)، آشنایی با زندگی پیامبران، چگونگی آموزش احکام اسلام به کودکان، ترانه‌های زیبا برای شناخت بهتر معارف دینی، خداشناسی و ... که با زبان تصویر و شعر و داستان با کودکان و نوجوانان سخن می گوید. 
 
 
اکنون به معرفی کوتاه این 32 کتاب می‌پردازیم:

1- مثل کبوتر مثل قو

سید محمد مهاجرانی-معروف

 

 

در زمینه مسایل دینی آنچه بر هر مسلمانی واجب است بداند احکام دین است. بایدها و نبایدهایی که خداوند برای زندگی بشر ترسیم کرده و دانستن و عمل به آنها زندگی سعادتمند را به دنبال دارد. شعرهای این مجموعه بسیار ساده و روان و با کلمات کودکانه و در عین حال بزرگوارانه سروده شده اند. با داستانهای کوتاه احکام دینی به کودک آموزش داده می شوند و با نهادینه شدن احکام در ذهن و جان کودک مشکلات ندانستن احکام و سختی آموختن و به کار بستن آنها هنگام رسیدن به سن تکلیف پیش نخواهد آمد.

 

***

 

2- امام حسین(ع) برای دبستانی ها

حسین فتاحی-قدیانی

 

 

خلاصه‌ای از زندگی امام حسین (علیه السلام) در قالب یازده قصه کوتاه برای گروه‌های سنی 'ب 'و 'ج 'بازگو شده است . نخستین قصه با نام 'دو گل خوشبو 'از تولد امام حسین (علیه السلام) در خانواده حضرت علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) سخن می‌گوید. فضایل اخلاقی و تربیتی امام در سنین کودکی و نوجوانی مضامین چند داستان دیگر را تشکیل می‌دهد. بقیه قصه‌ها درباره قیام امام حسین (علیه السلام) و واقعه کربلا و شهادت آن حضرت است.

 

***

 

3- می خواهم نماز بخوانم

حمید مقامی-پیام آزادی

 

 

تمرین نماز، از سنین خردسالی و کودکی، به صورت امر تفریحی و لذت بخش، همراه با تشویق و بدون فشار و اجبار؛ اقدامی بنیادی جهت نماز گزاردن در دوران نوجوانی خواهد بود. کتاب «می خواهم نماز بخوانم» سعی دارد با روشی ساده و به دور از پیچیدگی، وجوب شکر منعِم را متذکر شده و با استفاده از اصول تلقین، تقویت رفتار و همانندسازی؛ انگیزه به جای آوردن این فریضه مهم را در کودکان ایجاد نماید. در صفحات اول کتاب، داستان های بسیار کوتاهی وجود دارد که در آن راوی در ازای دریافت هدیه از اشخاص گوناکون از آن ها تشکر می کند. سپس به این نکته توجه می شود که ما دست و پا داریم، زبان داریم. آیا نمی خواهیم از کسی که اینها را به ما داده تشکر کنیم؟ اما چگونه باید از او تشکر کنیم؟ با راهنمایی مادر، راوی می فهمد که برای تشکر از خدا باید نماز بخوانیم. در این کتاب با روندی که بیان شد، خیلی ساده به فلسفه نماز خواندن پرداخته شده و با یک سیر منطقی و زیبا کودک را به این نتیجه می رساند که باید نماز گزارد.

 

***

 

4- ترانه های نیایش

مصطفی رحماندوست-افق

 

 

ترانه‌های نیایش مجموعه شعری خردسال با وزن و آهنگ‌های متفاوت است. این مجموعه مناجات‌های کودکانه را در برمی‌گیرد و در هر جلد به موضوعی خاص می‌پردازد. نحوه طراحی و صفحه بندی کتاب خیلی منحصر به فرد است بطوریکه هر ورق کتاب مانند گلبرگ یک گل است که با با باز کردن آخرین صفحه، کتاب شکل یک گل شکفته به خودش می گیرد. مجموعه ی «ترانه های نیایش» می کوشد نیایش انسان ها با خداوند و فطرت خداجوی آنان را منعکس کند و بگویدکه انسان فطرتا خداجو به دنیا می آید. این مجموعه ی ده جلدی در واقع یک نوع مناجات و دعای کودکانه در قالب شعر است که در هر جلد آن ۹ شعر آیینی آمده است.

 

***

 

5- چند تا ستاره! وای خدا

مصطفی رحماندوست-نیستان

 

 

هیچ‌وقت به چیزایی که اطرافتون هست دقت کردین؟ هیچ‌وقت در موردشون فکر کردین؟ با بچه‌ها درباره اونا حرف زدین؟ بهشون گفتین اینا همه نعمت‌هایی هستن برای ما؟ که باید ببینیمشون؛ ازشون لذت ببریم و خدای مهربون‌رو سپاس‌ بگیم برای این همه چیزای خوب و قشنگ که خلق کرده. «چند تا ستاره! وای خدا» با شعرهای زیبای مصطفی رحماندوست توجه ما رو به بعضی از این نعمت‌ها جلب می‌کنه و یاد‌آوری برای توجه بیشتر ما به همه نعمت‌های خدا.

 

***

 

6- قصه های خیلی قشنگ

محمود پوروهاب-محراب قلم

 

یافتن کتاب هایی با درون مایه ی دینی همیشه دغدغه ی والدینی بوده که می خواسته اند این آموزه ها درست و به موقع و به دور از افراط و تفریط و یا ایجاد دلزدگی از دین در دسترس فرزندان شان قرار بگیرد. مجموعه ی ۱۴ جلدی «قصه های خیلی قشنگ» با سبکی ساده و امروزی به دور از هر نوع بزرگ نمایی کاذب زندگی و سیره ی ائمه معصومین علیهم السلام را به تصویر می کشد . فضاسازی داستان ها به گونه ای ست که کودک به راحتی می تواند با شخصیت های داستان همراهی و حتی هم ذات پنداری کند. در قسمتهایی از متن که واژه ای نامانوس با واژگان بچه های امروز استفاده شده است «یک شماره ی کوچک بالای واژه مورد نظر » کودک را به پاورقی کتاب هدایت می کند . هر کتاب شامل ۶ یا ۷ داستان کوتاه می باشد .

 

***

 

7- جایزه

رضا رهگذر-سوره مهر

 

 

این کتاب شامل سه داستان به نامهای ساعت طلا، جایزه و دوستان است که برای کودکان سالهای آخر دبستان و اوایل دوره راهنمایی روایت شده است. ساعت طلا، قصه دو پسر به نام های سعید و صادق است که در یک مدرسه درس می‌خوانند و در طی یکسری اتفاقات باهم آشنا و دوست می شوند. اما از این دو پسر یکی از خانواده‌ای ثروتمند و مرفه و دیگری از خانواده فقیر و تهیدست است. قصه دوم به نام جایزه، داستانی است درباره پسری نوجوان که عاشق دوچرخه است اما پدرش برای او شرط گذاشته است که اگر در امتحانات شاگرد اول شود برای او دوچرخه می خرد و از این رو شاهد تلاش و تکاپوی این نوجوان در جهت برآورده ساختن شرط پدر هستیم اما در کمال تعجب پایان قصه طوری دیگر رغم می خورد و برخی حوادث سبب می شود که پسر کلا از خواسته خود برگردد. قصه سوم با عنوان دوستان،  قصه پسری به نام یونس اهل شیراز است که از آنجا همراه با خانواده خود به یک استان آذری زبان می رود و در مدرسه با پسری به نام مهدی آشنا می شود. او به همراه مهدی از مدرسه فرار می کنند اما برخورد خوب معلم او را پشیمان می کند.

 

***

 

8- خداشناسی قرآنی کودکان

غلامرضا حیدری ابهری-جمال

 

 

خدا چه رنگی است؟ خدا کجاست؟ آیا خدا هم شیرینی دوست دارد؟ خدا کامل است، یعنی چه؟ آیا می‌توان با خدا تلفنی حرف زد؟ چرا خدا جن‌ها را آفریده تا آدم‌ها را اذیت کنند؟ آیا خدا ما را دوست دارد؟... این‌ها پرسش‌های مربوط به خداوند است که از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و مطرح‌ترین پرسش‌های کودکان و نوجوانان در حوزه خداشناسی است. کتاب خداشناسی قرآنی کودکان که حاصل تلاش‌های نویسنده در پاسخ به 40 پرسش اصلی در این زمینه است، می‌تواند برای کودکان مفید باشد، این کتاب از یک‌سو به معارف ناب قرآنی تکیه دارد و از سوی دیگر با ادبیات ویژه کودکان و نوجوانان نگارش یافته است . همچنین نویسنده کتاب، نه به بهانه ساده‌نویسی از طرح دیدگاه‌های توحیدی بزرگان دین چشم‌پوشی کرده و نه با تفصیل مباحث از ادبیات ویژه و نیاز مخاطبان آن دور شده است.

 

***

 

9- قصه های مهربانی

مجید ملامحمدی-پیام آزادی

 

 

این مجموعه دارای 14 جلد کتاب مصور است که، هر کتاب محتوی 5 قصه از زندگی چهارده معصوم است که با قلم روان و شیوای نویسنده متعهد آقای مجید ملامحمدی به رشته تحریر در آمده و با هنرمندی استاد محمدحسین صلواتیان به خوبی تصویرسازی شده است.

 

***

 

10- قصه‌هایی از امام علی(ع) و یارانش(12 جلد)

مژگان شیخی-قدیانی

 

 

این مجموعه با نگاهی به داستان‌های نهج‌البلاغه نوشته شده و نویسنده در هر مجلد از آن به استناد بخش‌هایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به روایت بخشی از زندگی امام علی(ع) پرداخته است. یار روزهای سخت، کسی که می‌آید، ابوذر صحرانشین، من همانم که بودم، حکایت آن مروارید، مردی که از بازار گذشت، کفش‌های وصله‌دار، راه و چاه، عسل، انجیر و بچه‌ها، عقیل و آهن سرخ، آن مرد پیشگو و ناله مرغابی‌ها عناوین این مجموعه خواندنی را تشکیل می‌دهند.

 

***

 

11- 14 قصه از 14 معصوم

حسین فتاحی-قدیانی

 

 

هر کتاب از این مجموعه به شرح زندگی یکی از ائمه معصومین(ع) اختصاص دارد. ویژگی این داستان ها زبان ساده ای است که در آنها به کار رفته و به دلیل همین سادگی بیان است که همه آنها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده اند. نویسنده ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان و ذکر نام دقیق شخصیت ها مکان ها و تاریخ ها سعی کرده است که جنبه داستانی اثر را نیز نادیده نگیرد تا علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبای های زندگی چهارده معصوم(ع) خواننده را به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق کند.

 

***

 

12- قصه‌های عاشورایی برای بچه‌ها(10 جلد)

فریبا کلهر-قدیانی

 

 

قصه‌های عاشورایی برای بچه‌ها، داستان‌هایی از 10 چهره‌ی شاخص و مهم روز عاشورا را روایت می‌کند. این مجموعه با مجلدی درباره‌ی امام حسین (ع) شروع می‌شود و مجلد دهم مجموعه به امام سجاد(ع) اختصاص یافته است. ویژگی این مجموعه این است که ‌شخصیت‌های آن به جای این که با نام‌شان معرفی شوند، با ویژگی‌ها و صفت‌هایشان به بچه‌ها معرفی می‌شوند.

 

***

 

13- قصه های منظوم از چهارده معصوم(ع)

محمد کاظم مزینانی-قدیانی

 

 

این مجموعه به صورت چهارده جلد مجزا و نیز مجموعه‌ای تک‌جلدی به چاپ رسیده و حاوی اشعار کودکانه و ساده‌ای است که ماجراهایی از زندگانی ائمه معصومین (ع) را شرح می‌دهد. این کتاب با چهارده عنوان «از زبان سوسمار»، «یک آینه ده خنجر»، «ماه و آن گردنبند»، «سیبی از آسمان افتاد»، «و ناگهان پرنده افتاد»، «امام و بچه آهو»، «دو کبوتر»، «نردبان آسمان»، «اشک‌های گاو»، «مرد بارانی»، «مرد کوچه پسر»، «شیر در پرده»، «اسب چموش» و «آن قصه پنهانی» منتشر شده است.

 

***

 

14- چوپان دروغ نگو

سوسن طاقدیس -سروش

 

 

این اثر از مجموعه افسانه های عامه است که برای کودکان نوشته شده است. چوپان دروغ نگو  ماجرای چوپان دروغ گو است که تصمیم می گیرد دیگر دروغ نگوید ولی باز هم دروغ می گوید و هر باری که دورغ می گوید شب خواب بد می بیند یا بدخواب می شود. تا اینکه  شبی که به خاطر دورغ خوابش نمی برد و گریه می کند ، صدایی در گوشش از او می خواهد دوباره سعی کند که دروغ نگوید و چوپان فکر کرد که ممکن است یک فرشته است که می خواهد به او کمک کند و خدا خیلی مهربان است که باز او را بخشیده است.

 

***

 

15- کودکان گمشده

محمد  پوروهاب-بوستان کتاب

 

 

قصه‏ها در یادِ من و تو مى‏ماند و در لایه‏هاى عمیقِ ذهن و ضمیر ما رسوخ مى‏کند و رفیقِ همیشگى زندگى مى‏شود. پس بکوشیم تا دوستان و همراهانِ مشفق و دل‏سوزى انتخاب کنیم و زندگى آینده‏ى خود را با یادها و خاطره‏هایشان، شکوفا سازیم.

این مجموعه چهارده جلدى، قصه‌هایى کوچک از زندگانى چهارده معصوم(علیهم السلام) را به قلمى روان به تصویر کشیده است. در این کتاب، داستان‌هایى آموزنده از زندگانى امام حسین(علیه السلام) مى‌خوانیم و خاطره‌ها را در آغوشِ محبتش ورق مى‌زنیم.

 

***

 

16- مثل‌ها و قصه‌هایشان

مصطفی رحماندوست-محراب قلم

 

 

مثل در ادبیات ما جایگاه ویژه ای دارد. هر مثلی به خودی خود تاریخ فشرده ای است که مردم امروز را به ریشه های فرهنگی گذشته ی کشورمان پیوند می زند. مثل ها بسیار ارزشمندند، زیرا عمری به درازی عمر انسان دارند هر مثلی تاریخ و قصه ی شیرینی دارد که از نوع زندگی، باورها و آداب و رسوم اجداد ما پرده برمی دارد و به ما امکان می دهد که با تکیه بر تجربه های پیشینیان، بهتر زندگی کنیم. هیچ یک از قصه‌های این اثر، ساخته ی ذهن نویسنده نیست؛ بلکه باز گویی قصه هایی است که ضرب المثلی را پدید آورده اند.این مجموعه برای بزرگترها کتاب مرجع قصه گویی و برای کودکان و نوجوانان مجموعه قصه های شیرین ایرانی است.

 

***

 

17- بزرگ مردان با وفا

شمسی وفایی-بوستان کتاب

 

 

کودکی با نام سمانه هر شب پای صحبت پدربزرگش که در حملة نظامیان کشور عراق، به وطنش ایران شیمیایی شده نشسته و با گوشه‌ای از خصوصیات مردان بزرگ روزگارش آشنا می‌شود. هر خاطره با یک سرگرمی به پایان می‌رسد. پدربزرگ سمانه در لابه‌لای خاطراتش به یاد مردان با وفا و یاران فداکار امام حسین(علیه السلام)می‌افتد و درس‌هایی را که شهدا و رزمندگان این زمان از شهدای کربلا گرفته‌اند، برای نوه‌اش بیان می‌کند. بازی پایانی کتاب، امید به جهانی شدن اسلام را در قلب کودکان پرورش می‌دهد.

 

***

 

18- لاک‌ پشت فیلی

جمشید خانیان-افق

 

 

داستان، ماجرای پسر بچه ای تنهاست که زمانی لاک پشتی داشته. یک روز لاک پشتش گم می شود. حالا بعد از چند سال که محلشان عوض شده است و به خانه و محله و مدرسه ای جدید آمده اند با پسری روبه رو می شود که آن لاک پشت را به یادش می آورد . در این کتاب نویسنده با جا به جایی پسر بچه از محلی به محل دیگر و تغییر مدرسه و دوستان و تنهایی او شروع می کند و مشکلات نوجوانی تنها را در برابر این تغییرات و چگونگی برخورد او با این مشکلات و چگونگی گذر او از این مراحل دشوار را در غالب داستانی واقعی بیان می کند. در این داستان غلبه بر ترس، مبارزه با زورگویی و یافتن راه حل برای بیرون رفتن از مشکلات و گرفتاری ها در قالب داستانی تقریباً مدرسه ای بیان می شود. این کتاب برای کودکانی که محیط آن تغییر می کند یا با بچه های بزرگ تر از خودشان یا همکلاسی های زورگویشان مشکل دارند مناسب است.

 

***

 

19- همه شمع ها

رویا شاه حسین زاده-صف

 

 

دختر کوچولوی داستان «همه شمع ها»، به همراه مادربزرگ و مادرش، روزهای عاشورا برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند. مادرش هر عاشورا نذر دارد برای آزاد شدن پدرش شله‌زرد درست کند. پدر و عمویش خلبان بودند، عمویش، حسین در جبهه شهید شده بود. حالا پدر از اسارت آزاد شده است، اما آزادی او هم نتوانسته به مادربزرگ غمگین این کودک کمک کند. دختر کوچولو دوست دارد مادربزرگ را شاد کند، و تنها آرزوی مادربزرگ هم زیارت کربلاست. او نذر می‌کند مادربزرگ به آرزویش برسد و او هر عاشورا هر چه قدر که می‌تواند شمع روشن کند. تا اینکه یک روز ...

 

***

 

20- محمد مثل گل بود(8 جلدی)

غلامرضا حیدی و سام سلماسی-بوستان فدک

 

 

مجموعه «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گل بود»، اثری برای آموزش سبک زندگی پیامبر (ص) به کودکان است. این مجموعه، هر چهار حوزه ارتباط با خدا، ارتباط با خود، رتباط با خلق (مردم) و ارتباط با خلقت را شامل می شود و چهل محور اصلی در سبک زندگی را با کودکان در میان می گذارد.

ساختار اثر حاضر به گونه ای طراحی شده که کودکان، حضور پیامبر صلی الله علیه و آله را در زندگی عادی خود حس کنند و به راحتی بتوانند از آن حضرت الگو بگیرند.

گفتنی است کتاب «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گل بود»، علاوه بر آموزش سبک زندگی پیامبر (ص)، به رشد تفکر کودکان و پرورش هوش اخلاقی آنان نیز کمک می کند.

 

***

 

21- من اهل بیت را دوست دارم(دوره چهارده جلدی)

غلامرضا حیدری-جمال

 

 

مجموعه ی چهارده جلدی "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" بر اساس یکی از بهترین روش ها برای معرّفی شخصیت های مذهبی نوشته شده است. در این روش، تنها به جنبه های تاریخی زندگی این شخصیت ها بسنده نمی شود؛بلکه در کنار توجّه به جنبه های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان مورد توّجه قرار می گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرّفی انبیا و اولیا به کار می برد.

کتاب های "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" نوشته ی حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است. طرح این اثر حاصل مطالعات قرآنی نویسنده وگشت و گذار او در آثار مذهبی دیگر ادیان است.

 

***

 

22داستان مصور عاشورا

حجت‌الاسلام محمدسعید بهمن‌پور- دانش آموز

 

 

زمان داستان از مرگ معاویه و به خلافت رسیدن یزید آغاز می شود و با شهادت و اسارت سالار شهیدان(ع) و یاران و خاندان او پایان می پذیرد.

کتاب به زبانی ساده با استناد به منابع معتبر تاریخی نگاشته شده است و می کوشد حماسه جاوید کربلارا در ذهن و جان کودکان و نوجوانان به صورتی فراموش ناشدنی ترسیم کند.

 

***

 

23- ملیکا، مام خورشید عدالت

امین توکلی-دانش آموز

 

 

«ملیکا، مام خورشید عدالت»، یک داستان مصور (استریپ) درباره ی زندگی مادر مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) است. بنابر مستندات این کتاب و باور غالب، ماجرای آن، سرگذشت دختری است از نوادگان امپراتور روم شرقی که برگردان نام او به عربی «ملیکه» می شود. این داستان، دورانی از زندگی این دختر را در بر می گیرد که در کاخ پدربزرگش می زیسته تا زمانی که در پی رویایی صادق، با اسلام و شخصیتهای مقدس آن از جمله امام حسن عسکری (علیه السلام) آشنا می شود و این آشنایی به شیفتگی منجر می گردد.

 

***

 

24- شالی (4 جلد)

رودابه حمزه ای-راه ابریشم

 

 

داستان‌ها و روایاتی درباره «حجاب» ویژه دختران نوجوان است. در این اثر با استفاده از دیدگاه‌ها و تجربیات کارشناسان حوزوی در زمینه چگونگی طرح مباحث دینی برای نوجوانان به‌صورتی کاربردی، به طرح مسأله حجاب پرداخته شده است. نگارنده به زبان شعر و داستان و بهره‌گیری از روایات معصومین(ع) درصد انتقال مفهوم حجاب و اهمیت آن برای مخاطبان نوجوان دختر است. وی هم‌چنین به انعکاس سیره معصومین(ع) و سخنان آنان در زمینه حجاب و نحوه معاشرت با محرم و نامحرم پرداخته و توصیه‌های بزرگان دین به زنان و دختران را در این زمینه مطرح نموده است.

 

***

 

25- صدف آسمانی

منصوره صحرایی، محمدمهدی ابراهیم پور-شهاب الدین

 

 

مروری بر ضرورت مساله «حجاب» برای آشنایی «دختران نوجوان» با این فریضه مهم است. در این پژوهش با زبان داستان سرگذشت چادر و حجاب از زمان ایران باستان و در قبل و بعد از دین اسلام و در میان مردم سایر نقاط جهان با هر دین و آیینی بیان شده است. نگارنده وضعیت حجاب در ایران را در دوران پادشاهی شاهنشاهان به‌ویژه در دوران هخامنشیان، قاجاریه و پهلوی بیان نموده و مساله کشف حجاب و وضعیت آن در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نیز شرح کرده و توصیه‌هایی به دختران نوجوان جهت حفظ حجاب و عفاف نموده است.

 

***

 

26قصه های خیلی قشنگ

محمود پوروهاب/مجید ملامحمدی-محراب قلم

 

 

مجموعه ی ۱۴ جلدی «قصه های خیلی قشنگ» به قلم محمود پوروهاب و مجید ملامحمدی با سبکی ساده و امروزی به دور از هر نوع بزرگ نمایی کاذب زندگی و سیره ی ائمه معصومین را به تصویر می کشد . فضاسازی داستان ها به گونه ای ست که کودک به راحتی می تواند با شخصیت های داستان همراهی و حتی همذات پنداری کند. در قسمتهایی از متن که واژه ای نامانوس با واژگان بچه های امروز استفاده شده است «یک شماره ی کوچک بالای واژه مورد نظر » کودک را به پاورقی کتاب هدایت می کند . هر کتاب شامل ۶ یا ۷ داستان کوتاه می باشد.

 

***

 

27- بچه مسلمون کیه؟ اصول دینش چیه؟

مهرانگیز اشرف­پور-زائر آستانه مقدسه

 

 

به نظم درآوردن مفاهیم دینی کار ساده­ای نیست، چرا که تک­تک کلمات بار ِ معنایی خاصی دارند که کاربرد آن­ها را دقیق می­کند. خانم اشرف­پور در این زمینه چند کتاب دیگر نیز دارند که قبلا معرفی کرده­­ام. با وجود ایراداتی که به لحاظ ساختار شعری می­توان در شعرها مشاهده کرد، اما به نظر من از پس ِ کار به خوبی برآمده­اند. در این کتاب نیز اصول دین به صورت شعر آموزش داده می­شوند.

 

***

 

28- پیامبران و قصه هایشان

حسین فتاحی-قدیانی

 

 

این مجموعه 26 جلدی به داستان پیامبران پرداخته که در جلد 12 داستان حضرت یوسف را بیان کرده است. داستان شیوا و مناسب سنین پیش­دبستانی تا کلاس چهارم دبستان است، هرچند من هم از خواندن آن لذت می­برم.

در مورد داستان­های پیامبران نگرانی­های شخصی برای من بود که این مجموعه بسیاری از آن­ها را رفع کرده است. مثل این که در بسیاری از داستان­ها بخش عمده به نافرمانی قوم و عذاب خداوند مربوط است، در حالی که برای رده سنی زیر 8 سال بهتر است فقط از مهربانی خدا صحبت شود. دوستی این مجموعه را به من پیش­نهاد کرد و تاکید کرد با دقت بعضی از جلدها را انتخاب کنم. داستان­هایی که بیش­تر به رابطه خدا با پیامبر پرداخته است و در مورد رابطه مردم با خدا و پیامبر نیست. مطمئنا رابطه خداوند و پیامبران بسیار زیباست.

 

***

 

29- پسری که می خواست بیشتر بداند

مهرانگیز اشرف پور- زائر آستانه مقدسه

 

 

در این کتاب محمد با اشتیاق فراوان در پی آشنایی با اصول دین است.در ابتدای داستان عمو رحمان باغبان به خانه آمده تا درختان را برای آمدن بهار آماده کند. محمد با اشتیاق بع کمک او می­رود. بعد از ظهر که پدر به خانه می­آید به قولی که قبلا به محمد داده عمل می­کند و از اصول دین برایش می­گوید. پدر با کشیده درختی دین را به درخت تشبیه می­کند و اصول دین را ریشه­های آن می­نامد. محمد با مقایسه حرف­های عمورحمان درباره درختان با درخت دین متوجه می­شود که اصول دین، اسلام را تقویت کرده و آن را محکم نگه می­دارد. از آن به بعد هر روز پدر در مورد یکی از اصول دین برای محمد توضیح می­دهد. توحید،نبوت،عدل،امامت ومعاد.

در این کتاب چند نکته نهفته است.اول سادگی بیان مطالب و استفاده از مفاهیم قابل  درک برای کودک. دوم نحوه بیان پدر که کاملا مطابق اصول روان­شناسی است. همه مطالب را یک جا در اختیار محمد نمی­گذارد و وقتی او مشتاق است بقیه بحث را به وقت دیگری واگذار می­کند. سوم داستان­های کوچکی که ضمن داستان اصلی اتفاق می­افتد مثل آمدن خانواده دایی باعث می­شود روند بیان شیرین و دوست­داشتنی شود و احساس آموزش مستقیم ایجاد نشود.چهارم شکرگزاری محمد رد پایان برای داشتن پدر و مادر خوب.فرهنگ شکرگزاری تأثیر زیادی بر روحیه همه دارد و اگر از کودکی در وجود ما نهادینه شود، در بزرگسالی ثمرات خوبی به بار خواهد نشست. و در نهایت تصاویر کتاب که مطابق با فرهنگ خودمان و همراه با رنگهای شاد و کودکانه است و بر جذابیت داستان می­افزاید.

 

***

 

30- ما کودکان مسلمان(12 جلد)

مریم اسلامی-قدیانی

 

 

از عناوین جلدهای این مجموعه می‌توان به «رازداری»،« خوش قولی»، «امانت‌داری»، «نیکی به پدر و مادر»، «راستگویی»، «شکرگزاری»، «پاکیزگی»، «مراقبت از خود»، «نماز»، «قرآن»، «روزه» و «حق همسایه»، اشاره کرد.

شاعر با توجه به موضوع هر کتاب اشعاری را در این کتاب‌ها آورده است تا کودکان را با آموزه‌های دینی ما پیوند دهد همانند دروغ نگفتن و پاکیزه بودن.

 

***

 

31- اولین نماز من(6 جلد)

زهرا وثوقی-ذکر

 

 

مجموعه شعر «اولین نماز من» سروده «زهرا وثوقی»، شعرهای شیرین درباره نماز برای دختران است. در واقع این مجموعه شعر به منظور آشنایی دختران با فریضه مهم نماز و ایجاد آمادگی بیشتر آنها برای رسیدن به سن تکلیف سروده شده است.

«چادر نماز من»، «اولین نماز»، «جشن تکلیف»، «نماز من»، «غنچه پاک» و «گلستان نماز» از عناوین اشعار مجموعه شعر «اولین نماز من»، است.

 

***

 

32- یک کار خوب(10 جلد)

محمود پوروهاب-سوره مهر

 

 

ده داستان این مجموعه برگرفته از شخصیت‌های معصومین علیهم السلام است که داستان‌ها برای بچه‌ها جنبه اخلاقی و آموزشی دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۳
مدیریت سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">