شمیم وصال

مرکز تحقیقات و پژوهش سایبری

شمیم وصال

مرکز تحقیقات و پژوهش سایبری

کمک مالي



کمک مالي به ما

مبلغ هدیه 1000 تومان



پرداخت آنلاين
کمک مالي



کمک مالي به ما

واريز مبلغ دلخواه



پرداخت آنلاين
طبقه بندی موضوعی
تماس با ما

ابزار نظر سنجی

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

هرچند فرهنگ‌های سراسر دنیا بر سنت‌ها، عقاید و قواعد خودشان که باعث خاص شدن آن‌ها می‌شود، ارزش می‌نهند، رسانه‌های اجتماعی، افراد سراسر دنیا را بدون توجه به تفاوت‌ها و مرزهای جغرافیایی [به یکدیگر] پیوند می‌دهد. بر اساس عقیده چن و ژانگ (2010)، «فشردگی زمان و فضا، به دلیل «هم‌گرایی» رسانه‌های جدید و «جهانی شدن»، جهان را به حوزه تعاملی بسیار کوچک‌تری تبدیل کرده است.» مردم در سراسر دنیا در ثانیه‌هایی که پیام ها را ارسال و دریافت می کنند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

رسانه‌های اجتماعی جدید، افراد را از فرهنگ‌های مختلف در «دهکده‌ی جهانی» کنار یک‌دیگر آورده است. در طول [فرایند] سازگاری فرهنگی، افراد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا درباره کشورهای میزبان بدانند، به روابطی دست پیدا کرده و آن را توسعه بخشند، و همچنین از رویدادهایی که در کشور خودشان اتفاق می افتد نیز مطلع باقی بمانند.

ارتباط و تعامل، عواملی کلیدی و موثر برای درک این‌که چگونه رسانه‌های اجتماعی بر سازگاری بین فرهنگی اثر می‌گذارد، هستند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۵۲
مدیریت سایت

یکی از جذابیت‌های رسانه‌های اجتماعی فراهم آوردن بستری برای شهرت آسان است. نوجوانان که این احساس در آن‌ها قوی‌تر است، میل دارند مدت‌زمان بیشتری را صرف خیال‌پردازی شهرت کنند.

«اِسِنا اونیل» دختری آمریکایی است که در شش سال گذشته تمام زندگی خود را صرف انتشار عکس‌های شخصیِ بی‌نقص و مبتنی بر مد روز قرار داده بود. او یکی از ستارگان شبکه‌های اجتماعی، با بیش از پانصدهزار فالوور در اینستاگرام بود تا اینکه دچار بحران روحی شد و به پوچی زندگی خود پی برد.

او در آخرین پست خود نوشته: «بخش عظیمی از نوجوانی‌ام را در شبکه‌های اجتماعی گذراندم و به این شبکه‌ها، به تأیید دیگران، استاتوس نوشتن و آراستن ظاهر و قیافه‌ام، معتاد شده‌ام.»

سندرم ستارگان رسانه‌های اجتماعی
«اِسِنا اونیل» دختری آمریکایی است که در شش سال گذشته تمام زندگی خود را صرف انتشار عکس‌های شخصیِ بی‌نقص و مبتنی بر مد روز قرار داده بود تا اینکه دچار بحران روحی شد و به پوچی زندگی خود پی برد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۵۴
مدیریت سایت

آیا تا کنون از خود پرسیده اید هنگامی که آنلاین هستید، چه میزان اطلاعات درباره شما روی اینترنت قابل دسترسی است؟ اگر به این موضوع می اندیشید که در کمال امنیت در پست سیستم خود نشسته و در حال وب گردی هستید، کاملا در اشتباهید. بگذارید به شما نشان دهیم چه اطلاعاتی از شما به سادگی در دسترس است.

در حالت آنلاین، چه اطلاعاتی از شما در حال افشا شدن است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۲۲
مدیریت سایت

به گزارش گرداب به نقل از اینفونگاره، فضای مجازی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه های عصر حاضر شناخه می شود. با فرهنگ سازی و مدیریت در این حوزه می توان ضمن کاهش تاثیرات مخرب آن، از کارکردهای مفیدی که دارد، بهره برد. بنابر توصیه های کارشناسان و پژوهش های انجام شده لازم است در این فضا نکات خاصی را رعایت کنیم که آن ها را در اینفوگرافی «فضای مجازی همراه با فرزندان» ویژه والدین باهم مرور خواهیم کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۳
مدیریت سایت

ه تازگی تصاویر ماهواره‌ای از شرکت «دیجیتال گلوب» از حوادث چند ماه پیش شیعیان نیجریه بدست آمده است که نشان می‌دهد چگونه ارتش نیجریه پس از حمله به اماکن شیعیان و کشتار  آنان، اقدام به دفن اجساد شهدا در گور دسته‌جمعی کرده و همچنین اماکن مربوط به شیعیان را پس از تخریب با خاک یکسان کرده است. شیعیان نیجریه به رهبری شیخ «ابراهیم زکزاکی» که همیشه مورد ظلم گروه‌های تکفیری تروریستی مانند «بوکو حرام» قرار می‌گرفتند، حدود 6 ماه پیش در ماه دسامبر 2015 مورد حمله ارتش نیجریه قرار گرفتند که به شهادت صدها نفر از شیعیان این کشور منجر شد.

تصاویر ماهواره‌ای از محل کشتار شیعیان نیجریه ///  آماده
مکان‌های مربوط به شیعیان نیجریه در شهر زاریا که توسط ارتش نیجریه به‌صورت کامل تخریب شده است
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۴
مدیریت سایت

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح  امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور ضمن تجلیل از تلاشها و زحمات جامعه معلمی، «تربیت نسل آینده ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص های ممتاز و جریان ساز» را وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان دانستند و تأکید کردند: اگر جامعه ای با چنین ویژگی هایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی ها معنا پیدا خواهد کرد.

به مناسبت هفته‌ی معلم، هزاران نفر از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

 

رهبر انقلاب، کار معلمی را کاری دشوار  توصیف کردند و گفتند: کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملاً وجود دارد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، حرکت و آثار شهید آیت الله مطهری را نمونه درخشانی از کار مخلصانه و با برکت برشمردند و افزودند: نتیجه اخلاص آن عالم زمان‌شناس و نیازشناس، ماندگاریِ آثار برجسته‌ی اوست، به‌گونه‌ای که دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکر از آثار آن بزرگوار، بهترین بهره‌ها را می‌جویند.


رهبر انقلاب تأکید کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم، هر هزینه و بودجه‌ ای که در آموزش و پرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.


رهبر انقلاب اسلامی سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسی این است که آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی می خواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟


حضرت آیت الله خامنه ای قبل از بیان ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده به یک نکته اشاره کردند و افزودند: ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطه بین المللی» مواجه هستیم.


 ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بین المللی» وجود دارد، در حالیکه واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بویژه ملتِ ایران برنامه دارد.


رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا، سرمایه داران صهیونیسم و برخی دولتهای مستکبر را مظهر «نظام سلطه بین المللی» دانستند و تأکید کردند: نظام سلطه می خواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۰۹
مدیریت سایت

مایشگاه کتاب در پیش است. نمایشگاهی که حالا بعد از چند سال برگزاری نیمه‌موفق و ناموفق آن در مصلای بزرگ تهران به شهر آفتاب در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی نقل مکان کرده است. فارغ از اینکه این بار مسئولین امر برای سهولت در خدمات‌دهی به علاقمندان کتاب و کتاب‌خوانی چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، تب و تاب معرفی کتاب در این چند روز منتهی به آغاز به کار نمایشگاه حسابی بالا گرفته و هر فرد و مجموعه‌ای را که سر و سرّی با کتاب دارد، مشغول کرده است. رجانیوز هم برای اینکه از این قافله عقب نماند قصد دارد تا پانزدهم اردیبهشت -روز شروع برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران- به معرفی کتاب‌هایی بپردازد که ارزش خواندن دارند و جزو بهترین‌ها در حوزه‌های خودشان هستند.

 
چهارمین بسته پیشنهادی رجانیوز برای خرید از نمایشگاه کتاب معرفی 32 کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان است؛ کتابهایی با موضوع آشنایی با زندگی اهل بیت(ع)، آشنایی با زندگی پیامبران، چگونگی آموزش احکام اسلام به کودکان، ترانه‌های زیبا برای شناخت بهتر معارف دینی، خداشناسی و ... که با زبان تصویر و شعر و داستان با کودکان و نوجوانان سخن می گوید. 
 
 
اکنون به معرفی کوتاه این 32 کتاب می‌پردازیم:

1- مثل کبوتر مثل قو

سید محمد مهاجرانی-معروف

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۲۸
مدیریت سایت

رهبر انقلاب فرمودند: ایران، زمینه‌ی تحقق این الگوست و اگر به فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، اقلیم، آداب و سنن و سرمایه‌های انسانی و طبیعی کشور توجه نشود، الگوی پیشرفت، سندی غیرقابل تحقق و بدون استفاده خواهد شد.

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، هدف انقلاب اسلامی را «تحقق تمدن اسلامی» خواندند و با اشاره به مبانی غلط و ناکارآمدیِ الگوهای توسعه جهانی و ضرورت ارائه الگوی جدید اسلامی- ایرانی، «کار جهادی و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه»، «برخورداری از قوت علمی» و «گفتمان‌سازی» را از الزامات تولید و تدوین «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» برشمردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت، گفتند: مرحله‌ی اول در این فرآیند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی(ره) نیز ایجاد نظام اسلامی بود.

رهبر انقلاب، مرحله سوم را که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی بر اساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله به طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.

ایشان، گام نهایی در مراحل پنجگانه اهداف انقلاب اسلامی را تحقق «تمدن اسلامی» دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملتها از اسلام است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی را لازمه تحقق «تمدن اسلامی» خواندند و در پاسخ به این سؤال که «چرا الگوهای موجود و آزموده‌شده در دنیا نمی‌توانند الگوی مطلوبی برای ما باشند؟»، گفتند: الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که در خصوص ارزشهایی نظیر آزادی و عدالت داده بودند، محقق کنند.

رهبر انقلاب، وضعیت نامناسب برخی کشورهای دنبال‌کننده این الگوها در شاخص‌هایی نظیر بدهی‌های کلان مالی دولتها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید را نشانه‌هایی از ناکارآمدی الگوهای رایج خواندند و افزودند: این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشته‌اند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت» منتهی نشده است، بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.

ایشان، «اسلامی بودن» الگوی پیشرفت را اساس کار خواندند و تأکید کردند: لازمه تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزه‌های علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی فلسفی، کلامی و فقهی است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۲
مدیریت سایت

موتور جستجوی گودگوفر «Good Gopher» اولین موتور جستجویی است که به حریم شخصی کاربران توجه ویژه داشته و در نمایش نتایج، محتواهای تبلیغاتی (پروپاگاندا) و اطلاعات نادرستی که عامدانه توسط منابع دولتی غربی در سطح فضای مجازی منتشر می­‌شوند را پالایش می­‌کند.

 به تازگی موتور جستجوی جدیدی به نام گودگوفر «Good Gopher» توسطمایک آدامز (Mike Adams) طراحی شده تا بتواند جایگزین مستقل مناسبی برای موتورهای جستجوی حاضر مانند «گوگل»، «یاهو»، و... باشد. موتور جستجوی «Good Gopher» سعی دارد تا با کمک کاربران خود، برای آن دسته از افرادی که به دنبال اخبار و اطلاعات دربارۀ موضوعات و مفاهیم مختلفی همچون آزادی، اقتصاد، علوم پیشرفته و ابعاد مختلف آن هستند، به بزرگ‌ترین موتور جستجوی مستقل تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های این موتور جستجوی جدید، تفکیک جستجو یا سرچ در رسانه‌های آلترناتیو یا مستقل (Independent media) با سرچ در رسانه‌های جریان اصلی (Mainstream media) است.
در این گزارش ابتدا به آنالیز نسبی بعضی موتورهای جستجوی جدید و سپس به بررسی موتور جستجوی جدید «Good Gopher» پرداخته شده است:

موتورهای جستجوی حاضر، در تعامل کاری با نظام سیاسی و امنیتی آمریکا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۶
مدیریت سایت

امروز با نوع جدیدی از بردگی در فضای مجازی روبرو هستیم که در حال فراگیر شدن در جهان است و تنها افرادی می‌توانند به ماهیت و عقبه استراتژیک آن پی‌ببرند که توانسته باشند لایه‌های پنهان و آشکار آن را با تمام سلول‌های بدن حس کنند.

به گزارش مشرق، امروز با نوع جدیدی از بردگی در فضای مجازی روبرو هستیم که در حال فراگیر شدن در جهان است و تنها افرادی می‌توانند به ماهیت و عقبه استراتژیک آن پی‌ببرند که توانسته باشند لایه‌های پنهان و آشکار آن را با تمام سلول‌های بدن حس کنند.

اشاره

برد‌گی، سلب اختیار کامل از یک فرد و تسلط همه‌جانبه بر او و انجام تمام خواسته‌ها و اراده‌های مولا آن هم بدون ‌کم و کاست، است. اگر بردگی مصطلح را محدود به چهارچوب زمان و مکانی خاص ندانیم امروز با نوع جدیدی از بردگی در فضای مجازی روبرو هستیم که در حال فراگیر شدن در جهان است و تنها افرادی می‌توانند به ماهیت و عقبه استراتژیک آن پی‌ببرند که توانسته باشند لایه‌های پنهان و آشکار آن را با تمام سلول‌های بدن حس کنند و بفهمند. برده‌داری مانند تمام جریان‌های اجتماعی در طی تاریخ خود دارای شکل‌های خاص و ادوار مختلف بوده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

1- برده‌داری سنتی؛

2- برده‌داری صنعتی؛

3- برده‌داری مدرن؛

4- بردگی‌مدرن در فضای مجازی.

بردگی‌مدرن در فضای مجازی

برده‌داری سنتی: ابتدایی‌ترین نوع برده‌داری همان اسیر گرفتن افراد در جنگ‌ها یا تسلط بر اساس زور است. اسیران به عنوان کالا در اختیار جنگ‌جویان یا ثروتمندان قرار می‌گرفتند. شاید برای بسیاری از انسان‌های عصر ما عجیب باشد که در قرن پانزدهم در آمریکا مهاجران یهودی و انگلیسی بیش از چند ده میلیون انسان را کشتند و یا به بردگی گرفتند.1 در دو قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، قدرت‌های استعماری بیش از صد میلیون انسان را از قاره آفریقا به بردگی گرفتند تا خود در لذت و راحتی سیر کنند.2

برده‌داری صنعتی: شروع این نوع برده‌داری از سال 1789میلادی مربوط به بعد از انقلاب صنعتی فرانسه است. اگر چه انسان‌ها در این نوع از برد‌گی زیر سیطره فردی خاص نبودند، ولی تمام قدرت و انرژی خود را در راه تولید یک فرآورده و کالا در درون کارخانه‌های زرسالاران صرف می‌کردند. انسان به ابزاری برای تولید و تکثیر ثروت تبدیل می‌شد. استعمارگران با ابزارهای صنعتی، این روش برده‌داری را احیا کردند و آرام‌آرام از اروپا به تمام جهان تسری دادند.3 شعار برده‌داری صنعتی را می‌توان «انسان فدای تولید» گذاشت.4

برده‌داری مدرن: تبدیل ارزش‌های والای انسانیِ‌الهی و فطری به ارزش‌های انگلوساکسون و اُلیگارشی. همـۀ انسان‌ها باید در ذیل ارزش‌های اومانیستی و ساینتیستی قرار گیرند. جهانِ ذهنی که سلطه‌گران با علم‌زدگی برای رسیدن به اهداف مادی تعریف کرده‌اند، در تمام لایه‌های زندگی بشریت حضور دارد. ارزش‌هایی مانند لذت‌پرستی، مصرف‌گرایی، دین نوین جهانی و ... بهترین ابزار برای دست‌یابی به اهداف این گروه رسانه‌ها و تبلیغات زیبا و فریب‌دهنده است. انسان مطلوب در این چهارچوب، حیوانی است که صورت انسانی دارد!

برتری‌طلبان غربی، برای آن که بتوانند در بستر جوامع رشد کنند، در شش حوزه اساس فرهنگ‌های دیگر را هدف قرار داده‌اند که عبارتند از:

1-استفاده از شیوه‌های ناکارآمد فرهنگی در جوامعی که می‌خواهند به تولید فرهنگ بومی بپردازند یا از ارزش‌های خود حمایت کنند؛

2-ارزش‌مندکردن اصول غیر واقعی و بی‌ارزش؛

3-کم ارزش نمودن اصول واقعی و ملاک‌های انسانی؛

4-توجه ندادن به دروس و هسته‌های فکری اندیشه‌ساز و دورکردن انسان‌ها از اهداف مقدس؛

5-غلط‌آموزی و بی‌هدفی در حوزه فرهنگ اصیل خود؛

6-ایجاد گسست ارتباط فرهنگی نسل‌های بومی کشور از یکدیگر.5

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۵
مدیریت سایت